7HAffärer

Uppgift: Bud på Volvo Bussar

Borås ,
Enligt italienska medieuppgifter ska ett kinesiskt bolag lagt ett bud på Volvo Bussar, som har chassifabrik i Borås.
Foto:

AB Volvo har fått ett bud på dotterbolaget Bussar av ett kinesiskt bolag. Det uppger Bloomberg News med hänvisning till italienska medier.

– Vi har ingen kommentar, säger Helena Lind på Volvo Bussar.

Artikeln publicerades 8 september 2016.

Volvo Bussar, med chassifabrik i Borås, ska enligt uppgifter i den italienska tidningen Il Sole 24 Ore –citerat av Bloomberg – ha en kinesisk intressent. Volvo ska med hjälp av banker ha låtit utvärdera både dotterbolagen Bussar och Anläggningsmaskiner. Den italienska tidningen har dock inte några uppgivna källor eller någon uppgift om vilket kinesiskt bolag det skulle röra sig om.

Volvo ska efter det kinesiska budet ha tagit hjälp av en internationell bank för att utvärdera Volvo Bussar och även tittat på en börsintroduktion.

Nyhetsbyrån Direkt-SE, som gick ut med nyheten, hänvisar också till att medieuppgifter under sommaren om att Volvo ska ha gjort sonderingar för att sälja bussverksamheten. Enligt de uppgifterna hade ett antal riskkapitalbolag fått information under vintern. Kinesiska tillverkare skulle vara intresserade av el- och hybridbussdelen, enligt dessa uppgifter. Ett företag som nämndes som potentiell köpare då var Zhengzhou Yutong Bus.

Som 7H Affärer skrivit tidigare går det rätt bra för Volvo Bussar. Den senaste kvartalsrapporten visade på en tydligt förbättrad omsättning och en nästan fördubblad vinst.

I fjol omsatte Volvo Bussar 23,6 miljarder kronor och visade ett tydligt förbättrat resultat, även om marginalen inte är så hög.

Volvo Construction Equipment, som också uppges vara till salu, har däremot brottats med dålig lönsamhet de senaste åren.

– Vi kommenterar aldrig rykten, det är en policy vi har inom Volvokoncernen, säger Helena Lind, pressinformatör på Volvo Bussar.

Mikael Wickelgren är forskare vid Högskolan i Skövde. Han tycker inte det vore förvånande om Volvo skulle undersöka möjligheterna att sälja dotterbolaget Bussar.

– Det har pågått en process under lång tid att renodla bolaget för att koncentrera sig på kärnvärdena. Bakåt i tiden hade man livsmedelsbolag, vilket man gjorde sig av med. Sedan sålde man Personbilar till Ford och för några år sedan rymd- och flygdelen till brittiska GKN.

Han menar att synergierna – samordningsfördelarna – mellan bolagen minskar.

– Om man tittar från starten på 1920-talet blir de olika dotterbolagen mer och mer specialiserade. Även om både bussar och lastvagnar är kommersiella fordon skiljer sig marknaderna mycket åt.

– Man kan också tillägga att Volvo Bussar väl inte det bolag som fått koncernledningen att jubla. Det har gått lite upp och lite ned, Lastvagnar är ju det dominerande bolaget i Volvokoncernen.