Borås

Bokade möten ersätter drop-in

Borås ,
Foto:
Katica Matek är missnöjd med bankernas service, särskilt vad gäller de korta öppettiderna.
Foto:
När klockan slår tio skyndar kunderna in på Swedbank. Katica Matek (mitten) ska lämna in gamla sedlar.
Foto:
Vid öppning är det ett tiotal som samlats i kö utanför Swedbank. Trots att det är torsdag och längre öppettid är det många som passar på att vara på plats.
Foto:
Jan-Sören Svensson är inte nöjd med de nya, kortare öppettiderna, även om det via bokning finns möjlighet till mötena både senare och tidigare på dagen.
Foto:

Färre timmar öppet för spontana besök när bankerna satsar på personliga möten och digitala alternativ.

Bankkontorens äldre kunder är negativa till förändringen.

Kvällsbesök på banken blir allt vanligare, men kräver bokning. En dålig ursäkt för kortare öppettider enligt kunden Jan-Sören Svensson.

– Jag vägrar boka för jag tycker inte att man ska behöva göra det. Jag tycker det är dåligt att de minskar öppettiderna samtidigt som de minskar på antalet kontor, säger han.

Utanför Swedbank står ett tiotal personer i väntan på öppning, Katica Matek är en av dem.

– Jag hittade gamla sedlar i min handväska så jag ska sätta in dem.

Hon har varit kund sedan 1980-talet, men är inte nöjd med servicen.

– De säger att man inte ska vara trogen sin bank, men vad finns det egentligen som är bättre att byta till? Vi är kunder och då ska de hålla öppet för oss, vi ska inte behöva boka tider.

Sonja Engdahl väntar på rådgivning vid drop-in.

– Beroende på ärendet kanske det är bra med bokade tider, så man vet när man får hjälp. För min del så fungerar tiderna bra som de är nu, säger hon.

För de yngre generationerna är kundbesöken desto färre.

– Jag går inte så ofta till banken, kanske ibland om jag glömt min kod. Jag har bankid på mobilen, så jag betalar de flesta räkningarna där, säger Samira Khezri på promenad i centrala Borås.

Färre kundbesök har fått tre bankkontor i centrala Borås att korta öppettiderna. Ett av dem är Länsförsäkringar som sedan ett år tillbaka har öppet fyra timmar kortare om dagen.

– Vi ändrade utifrån kundernas beteende och ger i stället större möjligheter till bokade tider, säger Martin Johansson bankchef på Länsförsäkringar Älvsborg.

Flera banker har möjlighet till bokade möten mellan omkring klockan 8 till 19.

Även Danske bank har valt att korta tiderna, som numera är 10-12. Samtidigt ökar andelen möten som sker via nätet.

– E-mötena har ökat drastiskt. I mitten av 2016 var det 15 procent av rådgivningen, hittills i år är det 35 procent, säger Anna Sundblad presschef på Danske bank i Sverige.

Digitalisering har lett till att fler ärenden sköts hemifrån. På Nordea var antalet manuella transaktioner fem procent av antalet som gjordes på mobil, sista kvartalet 2016.

Kvar på kontoren är de mer tidskrävande ärendena. När dessa sker på bokade tider hoppas man korta köerna. Mötenas avskildhet sägs även vara uppskattad.

– Kunder har påpekat att det tidigare inte varit så kul att dra detaljer om ett dödsboärende vid kassan, säger Janina Pfalzer pressekreterare på Nordea.

Det finns även banker som väljer att behålla de traditionella banktiderna med öppet till 18-tiden åtminstone en dag i veckan. Swedbank är en av dem.

– Vi vill vara det naturliga valet både för de kunder som värdesätter kontor och möjligheten att få personlig hjälp, och för de som vill ha en helt digital relation. Det är därför vi har fler kontor än de flesta av våra konkurrenter, säger Hans-Christian Ackermann, vice vd på Swedbank Sjuhärad.