Ekonomi

De tävlar om att vara Sveriges e-handelsstad

Borås ,
E-handeln i Sverige omsatte i fjol cirka 50 miljarder kronor och växer stadigt. Såväl Helsingborg, Kalmar och Borås vill säkra att städerna får del av de framtida intäktsströmmarna.
Foto:

E-handeln växer stadigt. Men vilken stad är egentligen centrum för den digitala handeln? Senast är det Helsingborg som utmanar Borås och Kalmar om titeln Sveriges e-handelsstad.

Artikeln publicerades 27 maj 2016.

E-handel är ett av Boråsregionens styrkeområden, vid sidan av tekobranschen. Här finns välkända företag som Nelly, Ellos, Netonnet, H&M:s onlineverksamhet och Consortio Fashion Group med företagen Halens, Cellbes och Bubbleroom. Sedan 2013 finns också föreningen E-handelsstaden Borås, som när den bildades förklarade sig verka för att Borås ska bli Sveriges e-handelsstad. På östkusten har även Kalmar tidigare uttalat en liknande ambition.

Och denna månad uttalade Helsingborgs kommunalråd ambitionen att staden skulle bli Sveriges e-handelscentrum.

Så vad grundar sig dessa uttalanden på?

– Det finns en rad anledningar till att Helsingborg är starka på e-handel. Jag är ansvarig för en inkubator för e-handelsföretag. Här i huset har vi till exempel mediet Ehandel.se och flera aktörer. I Helsingborg har vi vidare en accelerator som heter Think, där bolag med tech-inriktning utvecklas, säger Rikard Axelsson vid centrumbildningen E-commerce park of Sweden i Helsingborg.

Han pekar på Helsingborgs fördelaktiga läge vid E6 och E4 med flera logistikaktörer. Man har också tillgång till en betydande hamn. Rikard Axelsson uppger att det finns 124 e-handelsbolag i staden.

– Det här med att vi ska vara Sveriges ledande e-handelsstad, det är ju en rivalitet lite med glimten i ögat mot andra städer. Det viktiga är att branschen utvecklas.

Från Kalmars sida säger Roland Karlsson vid Kalmar Science Park som är verksamhetsansvarig för e-handelsklustret:

– Vi har många e-handelsföretag i förhållande till vår storlek. Jag har ingen statistik men det rör sig väl om ett hundratal. Vi hade ett antal företag som drev på utvecklingen i mitten av 00-talet. Vi försöker nu bredda oss och säga att vi satsar på digitala affärer i stället för bara e-handel.

– Vi är samtidigt ödmjuka inför att Borås har fler större företag inom e-handel, med den långa tradition av postorder som finns.

Så hur ser då Borås på frågan?

– Den vision vi har är att vi ska vara Nordens självklara handelsnav, den digitala handeln är i mycket framtidens handel. Vi är redan en e-handelsstad. För oss i E-handelsstaden, med vår namnkunniga styrelse, är det fokus på kompetensförsörjningen – från grundskola upp till högskola. Det är ett långsiktigt arbete, säger verksamhetsansvariga Hanna Moisander.

Hon konstaterar att det inte går att se i branschstatistiken exakt vilka handelsföretag som räknas till e-handel eller inte, men uppskattar dem till ett par hundra.

En som har koll på e-handelsutvecklingen är Postnords expert Arne B Andersson.

– Det känns som att Helsingborg har mycket substans i sin satsning. De har en aktiv start up-scen. Borås har däremot en tyngd med många etablerade aktörer. Och Borås arbetar mycket med kompetensfrågorna. Jag tror städerna skulle tjäna på att samarbeta med varandra.

Fakta

E-handelsstäder

Borås: E-handelsstaden Borås har ett hundratal medlemmar, och det finns kanske ett par hundra företag inom branschen. Satsar mycket på e-handelsutbildningar. Här märks kända och större företag som Ellos, Nelly och Netonnet. Här finns även kringindustri som IT-företagen Pulsen och Viskan Distanshandel och flera betydande logistikaktörer.

Helsingborg: Bland etablerade e-handelsföretag märks till exempel Trademax, Yves Rocher och Skånska Byggvaror. Enligt klustret E-commerce park of Sweden har Helsingborg 124 e-handelsföretag. Förutom en e-handelsinkubator finns en företagsmiljö för att utveckla teknikinriktade företag, Think. Och logistik är också en styrka för ”Sundets pärla”.

Kalmar: Driver ett e-handelskluster i Kalmar Science Park. Fick flera ledande företag i mitten av 00-talet. Bland företag märks Designonline, Hatstore, Outnorth och Electra. Försöker bredda sig mot ”digitala affärer”, som inte bara rör handel utan hur företag kan bli mer digitala. Uppskattar e-handelsföretagen till ett hundratal.

Visa mer...