Näringsliv

Netonnet-chef prisas för kvinnligt ledarskap

Borås Artikeln publicerades
Gunilla Ahrén lämnade över utmärkelsen till Netonnets vd Susanne Ehnbåge vid en ceremon i Stockholm.

Netonnets vd Susanne Ehnbåge har utsetts till 2017 års Ruter dam av organisationen med samma namn. Priset går till kvinnor som befordrats till den mest inflytelserika chefsposten under senare tid.

Susanne Ehnbåge är vd för ett Borås största företag mätt till omsättning och antalet anställda. Hon kommer själv från Sibasfären – hemelektronikkedjan vars ägare köpte Boråsföretaget Nettonnet och sedan skrotade varumärket Siba.

Gunilla Ahrén, grundare av Ruter dam-priset som uppmärksammar inflytelserika kvinnor i svenska näringslivet, motiverar utmärkelsen så här:

– Susanne Ehnbåge är koncernchef i en snabbrörlig bransch med låga marginaler. Teknik och konkurrens utvecklas i svindlande hastighet, liksom affärsmodeller där butiker ska hitta sin plats i konkurrens och samarbete med näthandeln.

– Susanne Ehnbåge ska med styrelsens och ägarnas stöd leda Netonnet in på börsen. Hon är en ung vd, som vi lär följa som förebild framöver, vilket passar när Ruter dam firar 30 år på temat kvinnliga förebilder.

Susanne Ehnbåge kommenterar utmärkelsen med följande:

– Det känns förstås jätteroligt och hedrande att få priset, det finns så många som bör utmärkas. Jag tycker själv jag har haft turen och fördelen att arbeta med människor som stöttat mig under hela min karriär.

Vilka egenskaper har du som gjort att nu nått denna topposition?

– Jag är en rätt enkel person och det handlar om att kunna visa resultat. Det är viktigt att jobba i en organisation där man får energin att vilja åstadkomma resultat.

– Energi till att fortsätta att ha modet att ständigt förändra oss till att bli bättre – både för våra kunder och för våra medarbetare.

Hur viktigt är mångfald som värde för företag?

– Jag tror det finns en tydlig koppling till resultat. Det är bra att ha en bra mix av kön och olika bakgrunder. Och även ha olika personligheter. Vill man nå en bred kundgrupp kan man bättre förstå kundernas problem och behov och uppnå kreativa lösningar om man har en mångfald i organisationen. Det borgar för ett bättre resultat.

Priset delades ut vid ett seminarium med fest på Grand hôtel i Stockholm.

Susanne Ehnbåge är 38 år, bosatt i Göteborg och är civilekonom med examen från Handelshögskolan i Göteborg.