Sjuhärads Affärer

Boråsbolag har fullt upp med festivalerna

Borås ,
Jesper Fjellström är en av medarbetarna på det unga företaget One more family, som syns i bakgrunden har bolaget också jobbat med datorspelsevent – evenemanget Dreamhack i Jönköping.
Foto:
Anders Claesson och Kristofer Andersson är gamla vänner som tillsammans med de två andra delägarna utvecklat verksamheten inom logistik och event.
Foto:

Förra helgen var det Uport, denna helg är det Way out west. Det växande logistik- och eventbolaget One more family har fullt upp när festivalerna står som spön i backen.

Artikeln publicerades 9 augusti 2017.

En större vepa på en industrifastighet på Almenäsvägen förkunnar bolagsnamnet. Entrén är via en lastkaj, vilket skvallrar om bolagets koppling till logistikverksamhet. Och innanför hänger det fullt med kostymer av märket Brothers, som företaget har uppdrag åt. Men lager, distribution och logistik till modemärken är bara ett av benen i verksamheten.

Längre in i lokalerna finns en mängd inventarier som skvallrar om att One more family är något mer än en traditionell logistikaktör: ett stort uppblåsbart tält med en logga står mitt i lokalen och längre bort står en märklig specialbyggd jeep med uppfällbara tv-skärmar. Utanför står en stor container med glasväggar.

– Vi är ett nytt bolag som består av tre verksamheter som slagits samman, säger Anders Claesson, en av delägarna.

Logistikverksamheten fanns tidigare i BJ solution, medan fordonen för distribution fanns i BJ support. Dessa bolag drevs av Kristofer Andersson och Fredrik Berggren.

– Jag själv hade jobbat flera år hos e-handelsföretaget Junkyard uppe i Trollhättan med marknadsföring, förklarar Anders Claesson.

– Jag och Kristofer hade pratat rätt länge om att kombinera kunskaperna inom event och logistik till något nytt.

Ytterligare en delägare är Tobias Ljunghager som är bolagets expert på byggnation.

– Med de här kompetenserna kan vi erbjuda något mer än de traditionella logistikaktörerna – vi transporterar och bygger upp anläggningar på plats vid mässor och event. Det handlar om specialtransporter och att lösa varje unik situation, säger Anders Claesson.

De traditionella lager- och distributionsuppdragen står för cirka hälften av verksamheten, medan eventdelen står för andra hälften.

Hur kom ni på bolagets rätt annorlunda namn?

– Vi älskar att arbeta och vill att arbetet ska kännas som ett andra hem – en familj. Sedan vill vi att personal och kunder ska ha samma känsla när de arbetar med oss.

När BT besöker företaget är delägaren och vd:n Kristofer Andersson också där. Han är engagerad i ett telefonsamtal om en transport till Sälen.

– Det är Cykelvasan till helgen, vi har glasögontillverkaren Oakley som kund och ska exponera dem där. Det gäller att lösa logistiken, säger han.

Ett mer närliggande evenemang är Way out west.

– Vi ska transportera och montera Red bulls eventutrustning till festivalen. Sedan har vi en stor aktivitet med Stureplansgruppen och Heineken i Göteborg samma helg

Utanför lokalerna står också en ombyggd folkabuss som kommer att fungera som bar för energidrycksmärket under festivalen.

Förra helgen var bolaget också engagerade i Uport.

– Vi känner Sebastian Andersson som driver festivalen och jobbar med honom på många andra projekt under året, vi lånade ut bland annat vår eventcontainer med glasväggar till honom, säger Anders Claesson.

Just denna container, som fungerar som ett mobilt showroom eller butik, har varit runt på rätt märkliga uppdrag, konstaterar han.

– Vi har till exempel haft den i en skidbacke i Norge, i Hemsedal. Det var rätt knepigt att få den på plats, vi fick använda en pistmaskin. Det är det som är det roliga, varje uppdrag skiljer sig åt.