Sjuhärads Affärer

E-handeln ökar – Kina attraktivt

Borås ,
Lyft för e-handeln under första kvartalet. Arkivbild.
Foto:

E-handlen fortsatte att öka under första kvartalet, en ökning med 18 procent jämfört med ifjol. Samtidigt har Kina parkerat som ohotad etta när svenskar handlar från utlandet.

Artikeln publicerades 18 maj 2017.

Postnord, Svensk digital handel och HUI research publicerar återkommande E-handelsbarometern, där den svenska e-handeln av varor redovisas. Och rapporten visar på en fortsatt tydlig ökning av den digitala handeln. Enligt prognosen kommer tillväxten i den digitala handeln av fysiska varor vara 17 procent detta år och uppgå till 68 miljarder kronor. Detta betyder möjligheter till ökade marknadsandelar i handeln för de många e-handelsbolagen i Boråsregionen.

Ser man till de största varukategorierna är hemelektronik och mode största branscher inom e-handeln, vilka har viktiga representanter i denna region.

I den färska undersökningen av e-handeln har man också specialstuderat utlandshandeln, där 17 procent av svenskarna handlar från utlandet varje månad. Sedan i fjol är Kina det klart största landet för utländsk e-handel och här är ett lågt pris en mycket stark faktor. På andra plats kommer Storbritannien och tredje plats Tyskland. När svenskar handlar från Storbritannien och USA är det i ökad utsträckning för att finna varor som inte finns i Sverige.

En viktig anledning till Tysklands ställning är Zalando, som är stora inom mode och skor, i Storbritannien handlar man ofta från Amazon och i Kina är Alibaba och Wish viktiga sajter. På torsdagen släppte för övrigt börsnoterade Alibaba sin rapport för första kvartalet – företagets omsättning ökade med 60 procent mot året innan med god vinst. Svenska kunder uppger också att man i hög utsträckning är nöjda med sina utländska köp.

– Flera branscher möter utmaningar från utländska konkurrenter, och störst konkurrens är det inom bil, båt och MC-tillbehör, sportprodukter och elektronik. Men konkurrensen ökar inom alla produktkategorier och de utländska webbutikerna har ofta ett större utbud, lägre priser och mer inspiration, säger Carin Blom, e-handelsexpert hos Postnord.

Man kan dock konstatera att den utländska handelns andel inte ökat på ett år, vilket ger ett bra betyg till de svenska e-handelsföretagen. Samtidigt ökar antalet svenska företag som säljer utomlands, nästan hälften gör det – vilket är en tydlig ökning.