Sjuhärads Affärer

Kajsa Kettil: Här finns flera underleverantörer till fordonsindustrin som säkert skulle stå på kö för att få göra affärer med elbilsjätten

Sjuhärads Affärer Artikeln publicerades

Det sägs att den miljövänligaste svensken är en kvinna med invandrarbakgrund som bor i en förort. Hon reser kommunalt, överkonsumerar inga lyxprylar och handlar i den lokala mataffären.

Under några år levde jag ungefär så. Jobbet, förskolan, butiker och andra nödvändigheter fanns en promenad eller en kort cykeltur bort. Men det där upplägget sprack när pendlingen blev en ny del av vardagen. Och när morgonschemat är tajt och bussen inte längre stannar på busstorget (utan vid Resecentrum några få, men dyrbara minuter bort) blir bilen den återstående lösningen.

Vi är många som rusar fram på motorvägen varje morgon. En person i varje bil. Full tank varannan vecka.

Smidighet går före miljötänk, med andra ord. Men vi bilförare är inte ensamma. Enligt en ny rapport från flygbolaget KLM flyger svenskarna hellre billigt än miljövänligt. Trots att de flesta är medvetna om att flyget är en miljöbov väljer få att avstå eller klimatkompensera resan.

Det är inte särskilt förvånande att rapporten kommer just nu, när regeringens planer på en flygskatt i höstbudgeten diskuteras. I torsdags gick Norwegians vd Björn Kjos ut och sade att "Arlanda kan glömma vår Asiensatsning om flygskatten införs". Hållningen från näringsminister Mikael Damberg (S) är tydlig – han vill att flyget ska bära sina samhällsekonomiska kostnader även när det gäller koldioxid. En flygskatt i någon form är alltså att vänta.

I min mejlkorg dimper det regelbundet ner pressmeddelanden från flygbolag som vill berätta om sin senaste flyglinje som trafikerar Göteborg Landvetter airport. Även Swedavia, som äger och driver flygplatsen, brukar vara snabba att skicka ut information om hur flygandet ökar. Senast för några dagar sedan berättade Swedavia om en kommande direktlinje mellan Landvetter och Libanon, och i onsdags ville Norwegian uppmärksamma att över fyra miljoner passagerare hade flugit med bolagets långlinjer mellan Europa, USA och Thailand sedan starten 2013.

Det är logiskt att flygbolagen och flygplatsen vill visa att branschen har luft under vingarna. Flygplatsen sysselsätter 4 000 personer fördelat på ett hundratal företag, och är Västsveriges största arbetsplats utanför tätorterna. Ett drastiskt minskat flygande skulle innebära färre jobb här i Sjuhärad.

Å andra sidan, om Business Sweden lyckas med sin lobbyverksamhet och lockar Tesla till Sverige, skulle en bil- och batterifabrik i Trollhättan även kunna gynna vår region. Här finns flera underleverantörer till fordonsindustrin som säkert skulle stå på kö för att få göra affärer med elbilsjätten. Då kan det lokala näringslivet gå som tåget.

Fakta

För övrigt...

är 7HA-redaktionen just nu i slutspurten av det kommande numret av bilagan 7H Affärer. Den här gången är temat "Friskvård på jobbet", och vi har besökt flera företag som på olika sätt satsar på medarbetarnas välmående. I samband med att bilagan publiceras bjuder vi in till ett frukostmöte där olika aspekter av friskvård står i fokus. Boka in den 29 mars i kalendern, inled dagen med frukost i BT:s presscenter följt av en paneldebatt om temat. Där deltar triatleten och folkhälsoförespråkaren Jonas Colting, ergonomen och skidåkaren Catharina Ramhult samt Åsa Lindqvist som har varit med om att föra in ett nytt friskvårdstänk hos Parker Hannifin.

Anmälan sker till magnus.johansson@bt.se senast den 27 mars. Hoppas att vi ses!

Visa mer...