Sjuhärads Affärer

Lockout i hamnen väcker oro

Viared/Göteborg ,
I februari träffade Anne-Christine Steivik och Joachim Steivik (till höger) kunderna Calle Dahlin och Peter Hjalmarson för att diskutera transportproblemen.
Foto:

Efter ett års konflikt kontrar arbetsgivarsidan fackets strejker med en lockout i Göteborgs hamn.

Turerna kring konflikten i Göteborgs containerhamn fortsätter. Under ett års tid har Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM terminals utan resultat försökt hitta en överenskommelse. Hamnarbetarförbundet har vid flera tillfällen gått ut i strejk, vilket har fått konsekvenser dels för rederier som transporterar gods, dels för företag som beställer och levererar varor.

På fredag eftermiddag trappas konflikten upp ytterligare när arbetsgivarsidan planerar en så kallad spegel-lockout. Den kommer att pågå till den 30 juni, och innebär att hamnen under vardagar endast håller öppet under dagtid. Under övriga skift stängs de anställda ute från arbetsplatsen utan lön.

Följden för varutransporterna blir att en betydligt mindre mängd gods kan passera hamnen. Detta i ett läge där storbolag börjar få nog och ser sig om efter nya transportlösningar. Skogsbolaget Stora enso har meddelat att det undersöker tänkbara alternativ. Även Volvo har fått styra om transporter till andra orter under det gångna året, vilket kan bli permanent, berättade företaget i en intervju i Sveriges Radio på onsdagen.

BT har vid flera tillfällen berättat hur näringslivet i Sjuhärad påverkas av hamnkonflikten. Logistikföretaget Swedebridge i Viared har länge engagerat sig i frågan, och i april deltog vd:n Joachim Steivik vid en träff med arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. Han var försiktigt optimistisk efter mötet, men med den stundande lockouten stiger oron igen.

– Det går från katastrof till superkatastrof. När de drar ner till ett-skift blir det många båtar som inte hinner lossa utan får vända igen. Det blir otroliga förseningar, säger Joachim Steivik.

Många av Swedebridges kunder har enligt honom fått ekonomiska bekymmer till följd av de oberäkneliga transporterna. Vissa måste använda dyr flygfrakt, andra riskerar böter när de inte kan hålla de leveranstider som står inskrivna i avtalen med kunderna.

– Det är som att släcka lyset för ett helt land, eller som att stänga av strömmen fem minuter före finalen av Let's dance. Jobbar man inom handel vet man hur allvarligt det här är.

Joachim Steivik vill ändå vara försiktigt optimistisk inför APM terminals lockout.

– Man måste ha hopp, annars skulle vi inte finnas kvar. Men jag önskar att det får ett slut snart. Jag har lagt mycket arbetstid på det här och nu vill vi ha tillbaka lite arbetsro så att vi kan fortsätta utveckla vår verksamhet.

Fakta

Konflikten

Göteborgs hamn drivs av APM terminals. På arbetsplatsen finns LO-knutna Svenska transportaretareförbundet, ofta kallat Transport, som har kollektivavtal. Där finns även Svenska hamnarbetarförbundet, som har merparten av de anställda i Göteborgs containerhamn knutna till sig.

Efter ett års konflikt med bland annat strejk från facket kommer nu arbetsgivarsidan att kontra med en lockout som träder i kraft på fredag och väntas pågå till den 30 juni.

Visa mer...