Sjuhärads Affärer

Nelly visar bättre vinst

Borås ,
Nelly hoppas öka försäljningen och nå nya kunder med sin nya tv-serie. Här syns företagets Alla hjärtans-dag kampanj, kallad ”F*ck Valentine”.
Foto:

En resultatförbättring och en omsättning som i fjol. Modeföretaget Nelly ökar lönsamheten. Ägaren hoppas på än bättre siffror framöver.

Artikeln publicerades 19 april 2017.

I fjol kunde Boråsföretaget Nelly visa ett plusresultat efter att året innan ha visat förlustsiffror. Företaget hade fokuserat på de befintliga kunderna och på egna varumärken, vilket förbättrade marginalerna.

Inledningen på detta år visar samma tendens. Medan omsättningen är densamma, knappt 270 miljoner kronor, är resultatet svagt positivt i stället för negativt. Förutom en bättre marginal för produkterna så har företaget sänkt kostnader för logistik och personal – man varslade medarbetare i fjol.

Den norska marknaden växte med 20 procent jämfört med i fjol, där en starkare norsk krona hjälpte till. Företaget förklarar också att man nu satsar på att nå nya kunder, bland annat med den tv-serie som BT har skrivit om.

I ägaren Qliro groups strategi för tillväxt är mode ett kärnområde förutom marknadsplatsen CDON och de finansiella tjänsterna. Nelly står för drygt en fjärdedel av koncernens omsättning. Qliro har ett mål om att Nelly ska växa med åtta procent per år, nå en rörelsemarginal med 6 procent – mot dagens 2,5 procent.

– Vi har ökat Nellys lönsamhet på ett utmärkt sätt, genom att fokusera på befintliga kunder, sade Qliro groups koncernchef Marcus Lindqvist vid en telefonkonferens på onsdagen.

– Och vi tror att vi kan öka lönsamheten än mer, det finns ytterligare effektivitet i systemet.

När det gäller Qliro group som helhet så ser CDON, eller CDON marketplace som affärsområdet heter, en tillväxt. Här har man plockat in 1 200 externa handlare på e-handelssajten, till exempel Adlibris.

Vidare har dotterbolaget Qliro financial services, som erbjuder betallösningar, blivit kreditmarknadsbolag och kommer att lanseras i Norge.

Dotterbolaget Lekmer brottas dock med sjunkande försäljning och lönsamhet, medan bolaget Gymgrossisten ser en minskande omsättning.