Sjuhärads Affärer

Panel på taket solklart val för alltfler företag

Borås/Uppsala ,
Hugo Larsson (till höger) som driver Save by solar tillsammans med Linus Werner (till vänster) upplever att många företagare vill satsa på solel.
Foto:

Rätt utformad kan solpanel på taket sänka energikostnaderna och gynna affärerna. Kundernas gillande blir en extra bonus.

– Det har nästan exploderat, det är som att både villaägare och företag börjar inse att det kan vara en bra investering, säger boråsaren Hugo Larsson som driver företaget Save by solar i Uppsala.

Han säger att investeringen "kan vara" lönsam, men att den inte är det av automatik. Det räcker inte att slänga upp lite solceller på taket och hoppas på det bästa. Om satsningen ska gå att räkna hem på tio, femton år krävs noggranna beräkningar. Faktorer som spelar in är hur mycket el som förbrukas och hur stor takytan är.

Lite förenklat gäller sambandet ju större tak och energiförbrukning, desto bättre blir effekten av investeringen. I dubbel bemärkelse. Fler solpaneler genererar mer energi, vilket leder till att fastighetsägaren behöver köpa mindre el.

Under studierna i nationalekonomi riktade Hugo Larsson in sig på hur solenergi kan bli lönsam. För tre år sedan startade han och en kompanjon företaget, och sedan dess har de sett branschen ta fart. Förutom verksamheten i Mälardalen får de regelbundet uppdrag i Sjuhäradsregionen. För ett och ett halvt år sedan installerades exempelvis 500 kvadratmeter solpanel på taket till dåvarande Woody i Ulricehamn, som i dag bytt namn till Optimera.

– Där har det gått precis som vi beräknade, den producerar precis så mycket som vi trodde, säger Hugo Larsson.

På måndagen uppmärksammade TT i en artikel att solel blir alltmer lönsam, och att omkring 10 000 villaägare hittills har hakat på trenden. Enligt Hugo Larsson på Save by solar lämpar sig solpanel ännu bättre hos många företag än hos villaägare.

– Ett företag har oftast verksamhet hela dagen, när man kan utnyttja solenergin. Den som bor i villa är sällan hemma när solen skiner, säger han.

Visserligen kan villaägare sälja överskottet av el, men vinsten blir oftast större hos företag. Just nu pågår diskussioner hos företag i bland annat Viared som är intresserade av energiformen. Och en affär brukar leda till fler i samma område. Om ett grannföretag man upplever som seriöst och pålitligt investerar i solpanel, får andra upp ögonen och vill haka på.

Typiska kunder är butiker och andra bolag som har hög elförbrukning dagtid på grund av exempelvis kylar och frysar.

– Och vi ser att familjeföretag är överrepresenterade. Har man en långsiktighet i företaget är det mer troligt att man satsar på solceller, och dessutom gillar många kunderna att man gör något för miljön.