Sjuhärads Affärer

Så ska butiken bli vinnare

Borås Artikeln publicerades
Jens Levin spår att framtiden innehåller enkla, digitala betallösningar där surfplattor och mobiltelefoner utgör basen i butikernas kassasystem.
Foto:

Kombinera det lokala med närvaro på nätet och digitala betallösningar – det var budskapet när Borås handlare bjöds in till en föreläsning om framtidens butiker.

Många av Borås citys medlemmar inledde torsdagen med ett frukostmöte på temat framtidens butik. Inbjuden föredragshållare var Jens Levin från betallösningsföretaget Sitoo.

Han talade om hur det ser ut för många fysiska butiker i dag, men framför allt levererade han en framtidsspaning. Enligt Jens Levin kommer kunderna i allt större utsträckning att föredra elektroniska betalningslösningar som Swish eller Klarna checkout. Och den som just har lärt sig begreppet "omnikanal", det vill säga enhetlig kommunikation och försäljning via kanaler som fysiska butiker, nätbutiker och sociala medier, får redan tänka om. Nu är det begreppet "unified commerce" som gäller.

– Omnikanal funkar ärligt talat sådär så länge vi har PC-baserade kassasystem som inte uppdaterar i realtid. Kunden måste veta att det är samma erbjudanden och priser som gäller på nätet som i den fysiska butiken, det får inte vara någon tidsfördröjning där, sade Jens Levin.

Enligt honom har den fysiska butiken mycket att vinna på att värna den personliga relationen till kunden samtidigt som smidig– are betallösningar införs.

– I framtiden kan det räcka med två kassor för kortterminaler och resten med digitala lösningar för exempelvis mobilen. Det skapar flexibilitet och sparar pengar för butikerna.