Sjuhärads Affärer

Messing: ”Medlingsinstitutet måste lösa hamnkonflikten”

Borås ,
Ulrica Messing, ordförande i Göteborgs hamn, håller pressträff om hamnkonflikten efter hamnbolagets styrelsemöte.
Foto:

Medlingsinstitutet måste göra mer för att lösa den infekterade konflikten i Göteborgs hamn. Det var beskedet från Göteborgs hamn på måndagen.

– Det är stora godsvolymer och vi har gjort stora investeringar i hamnen. Och svensk ekonomi är urstark. Konflikten i containerhamnen äventyrar allt detta, säger ordförande Ulrica Messing.

BT har upprepade gånger skrivit om konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarparten APM Terminals. Den låsta konflikten med upptrappade åtgärder har lett till att en stor mängd import- och exportföretag valt andra hamnar. På måndagseftermiddagen hade kommunala Göteborgs hamn AB pressträff om läget.

– Läget är akut och allvarligt, både för företag runt om i hela landet och för hamnens kunder. Göteborgs hamns ställning hotas som Skandinaviens största godsnav och Sverige riskerar att tappa viktiga direktlinjer till andra världsdelar. Det påverkar hela Sverige, sade Ulrica Messing, ordförande för Göteborgs hamn.

Hon och vice ordföranden i Göteborgs hamn, Jan Hallberg, inskärpte att parterna måste lösa det akuta läget nu.

– Medlingsinstitutet har varit inkopplat sedan november förra året, och de har lämnat tre förslag till parterna. Vi har inte insyn i själva förhandlingarna men APMT har sagt ja, men Hamnarbetarförbundet har sagt nej till samma förslag, sade Ulrica Messing.

– Regeringen håller på att titta på frågan, men vi kan inte vänta på detta. Vi kommer att ta kontakt med medlarna. Medlingen tar för långt tid. Det måste prioriteras högre, förklarade hon och nämnde ett möte nu på onsdag.

Ulrica Messing konstaterade att när Göteborgs containerhamn hade som bäst kapacitet hanterade man 28 containrar per timme, i dag är snittet 17. Och detta mitt i en högkonjunktur. Vidare är de alternativ som används betydligt mindre hållbara.

Jan Hallberg, vice ordförande, förklarade att hamnen är en vital del av regionens och Sveriges näringsliv.

– Det här eroderar den trovärdighet vi byggt upp under årtionden. Vi har träffat redare, de kan fatta ett enda beslut om att lägga över transporterna till andra hamnar. Andra i Europa är beredda att ta över.

Ulrica Messing fick också frågan om konflikten kan räknas som ”samhällsfarlig”.

– Vi börjar närma oss den gränsen nu.

Även Handelskammarens vd, Johan Trouvé, var på plats och betonade att läget var ”mycket allvarligt”.

– Jag vet företag i Borås nu som fått säga nej till personal de skulle ha anställda över sommaren på grund av konflikten. Det påverkar arbetstillfällena.

En som är starkt påverkad av konflikten är Joachim Steivik, vd för speditionsföretaget Swedebridge i Viared.

– Även om det skulle lösa sig nu är skadan redan skedd – Sjuhäradsföretagens viktiga import för sommaren är påverkad, säger han.

– Bland andra modeföretagen importerar höstkollektionerna under sommaren. Nu får man välja andra vägar: hamnarna i Helsingborg, Malmö, Norrköping eller ännu längre bort.

Han förklarar att han själv varit i kontakt med Hamnfyrans ordförande, Peter Annerback, för att fackförbundet ska förstå hur allvarlig situationen är.

– Han kom till Borås och fick träffa flera företag som påverkades. Han fick verkligen en bild av läget, så får vi se vad det kan leda till.