Sjuhärads Affärer

Valdemar Lönnroth: ”Vågar Borås gå från ett nyskapande företagsklimat till ett verkligt revolutionerande?”

Borås ,
Berlin och Borås är förstås helt olika städer, men den tyska huvudstaden har saker att lära alla städer som strävar efter att skapa ett kreativs företagsklimat, menar BT:s näringslivsreporter.
Foto:

Vad får vissa städer och områden att blomstra såväl när det gäller nya företag som kulturyttringar? Hela svaret på den frågan sitter tyvärr ingen inne med. Men Berlin är en stad som ger några ledtrådar som inte bara Stockholm utan även Borås kan lära av.

Artikeln publicerades 14 maj 2017.

Ute skiner solen och folk flanerar med fredagslyckliga leenden på gatorna. Jag sitter på en uteservering i Berlin och har precis besökt det mycket framgångsrika e-handelsföretaget Zalando som i Sverige konkurrerar med till exempel Ellos och Nelly. Nu är knappast vädret en förklaring till den kreativa dynamik som råder i den tyska huvudstaden och som fått ett företag som Zalando att växa på höjden, bredden och tvären. För att sätta det i ett sammanhang kan man tillägga att Zalando är på gång och rekrytera 2 000 nya medarbetare i år – det är en växande jätte med globala mål.

Det finns rätt intressanta orsaker till att inte bara Zalando är en succé utan att många andra techbolag gjort Berlin minst lika känd som en tillväxtzon för innovativa teknikföretag som Stockholm. Mycket av förklaringen står att finna i stadens unika historia. Inför besöket hos Zalando, jag återkommer med ett reportage, så talade jag med person som känner till bakgrunden till framväxten av tillväxtföretagen.

Philipp von Roeder är kommunikations- och pr-ansvarig på German tech entrepreneurship center i Berlin, GTEC. Det är ett näringslivsdrivet center som söker hitta företag med förmågan att förändra hela branscher, det Spotify gjort för musikbranschen. Han förklarar att man behöver gå tillbaka till murens fall och Tysklands återförening för att förstå varför Berlin först blev en scen för kulturarbetare och sedan för entreprenörer.

När den politiska makten i det återförenade Tyskland koncentrerades till Berlin, så följde medier och kommunikationsbyråer också med till huvudstaden. Samtidigt flockades konstnärer i staden som erbjöd en vital kulturscen och inte minst billiga hyror för fattiga bohemer i gamla Östberlin. Men det fanns en sak den nya huvudstaden saknade: större, traditionella företag. München hade till exempel BMW och Frankfurt var ett bankcenter – men vad hade Berlin?

De många kreativa själarna i staden fick helt enkelt uppfinna sina företag själva. Skaparna av Zalando är ett exempel på företag som startat från scratch och gjort succé. Svensk-tyska Soundcloud är ett annat.

När de unga tillväxtföretagen blev tillräckligt stora gjorde grundarna ofta en ”exit” och använde förmögenheten till att investera i företag som kunde bli nästa globala hit. Med denna heta företagsscen flockades snart internationella riskkapitalbolag och ännu fler talanger från andra länder. Det är en liknande dynamik som gjort Silicon Valley till en sådan succé.

Och hur ser det ut nu då? Jo, konstaterar Philipp von Roeder, med unga, allt mer förmögna människor i staden så drivs priser upp på lägenheterna. Staden gentrifieras och bohemerna flyttar allt längre ut i förstäderna. Det är en risk för den kreativa dynamiken, menar han. De allt större tillväxtföretagen suger också upp den kreativa talang som annars kunde starta sina egna företag. Det GTEC och andra försöker göra är att hitta nya unika företag – så kallade enhörningar – som kan förändra hela branscher. Centret sponsras bland annat av ett av Tysklands största energibolag och enligt von Roeder är man öppen för att det hos GTEC startar ett bolag som kan förändra hela energibranschen.

Så vad kan Borås lära av en denna utveckling? Berlins unika historia finns förstås inte här. Men här har vi ju till exempel E-handelsstaden som vill stärka ett befintligt branschkluster och en inkubator som hjälper till att utveckla nya, innovativa företag. (Berlin har förresten bortåt 50 inkubatorer). En viktig fråga är då: Vågar företagsorganisationerna härbärgera företag med potential att helt förändra förutsättningarna för de befintliga, större företagen i regionen? Det som nationalekonomen Schumpeter kallade ”skapande förstörelse”. Det kan vara avgörande – för i Berlin växer just nu företag som uppenbarligen förändrar såväl mode- som e-handeln.